Vragen, bel gerust 06-23142318|info@2togrow.nl
Vragen, bel gerust 06-23142318|info@2togrow.nl

Het is herfst buiten, de bladeren vallen van de bomen. Een mooie tijd van het jaar om te reflecteren op wat geweest is, maar ook om plannen te maken voor de start van het nieuwe jaar.

Een aantal van mijn klanten zitten middenin het proces van het maken van deze plannen voor 2015. De redenen zijn verschillend, maar de overeenkomst is dat ze met het (nieuwe) team een goede start willen maken na alle doorgevoerde veranderingen. En een andere overeenkomst is dat ze dit met het hele team willen doen.

En je moet de plannen ook met het hele team maken. Je kan als management een mooie visie en missie opstellen, maar de uitvoering ervan ligt bij je medewerkers. Zij zullen de plannen moeten gaan (waar) maken, deze gaan doorleven en naar hun eigen hand zetten.

Maar hoe doe je dat goed, zonder dat het van die discussie sessies worden waarin iedereen zijn stokpaardje inzet, de beweging naar voren ver te zoeken is en er veel gesproken wordt met weinig daden.

Een mooie methode die ik mijn klanten daarvoor aanraadt is de Disney-room methode. Het is een methode die het mogelijk maakt om tot vernieuwende inzichten te komen.

Met deze methode haal je de medewerkers uit hun dagelijkse patroon, verdeelt ze eventueel in groepen en over verschillende ruimtes. Elke ruimte heeft een andere kleur en dat geeft per definitie al een andere beleving. Daarnaast gaan ze zich bewegen naar de verschillende ruimtes toe. Alleen al deze letterlijke beweging brengt een beweging in de mindset teweeg.

Disney room methode

En dan hebben we het nog niet eens over de inhoud gehad.
De 3 ruimtes staan ieder voor een bepaalde manier van denken dat is toegestaan in die specifieke zaal. We kennen de ruimtes;

1. De dromer (geen beperkingen)

2. De realist (wat zijn de praktische mogelijkheden?)

3. De criticus (waar zie ik onmogelijkheden?)

In deze afzonderlijke ruimtes gaan we met het team aan de slag om te komen tot plannen voor de toekomst die realistisch zijn en bovenal heel creatief zijn.

Deze methode werkt heel krachtig omdat je mensen uit hun dagelijkse ideevorming haalt. Immers; je mag in de ruimte van de Dromer geen ideeën afbranden. Alles is mogelijk en wordt besproken op een positieve manier. Kortom; out of the box denken. Dat is voor veel mensen al heel lastig. En daarom werkt deze methode zo krachtig. Op een andere manier hadden deze ideeën nooit het levenslicht gezien.

En ik hoef jullie vast niet te vertellen wat de kracht is van een creatieve open mindset??!!

Echter in de andere ruimte mag je al je kritiek spuien. Iets wat vaak ook weer niet mag als je met elkaar bezig bent het met maken van plannen.
Dit betekent dat alle mensen zich kunnen vinden in deze methode en dat maakt hem zo uniek.

Door te starten vanuit de positieve flow is de toon gezet! Er ontstaat veel lol onderling en van het ene gekke idee volgt de andere en daarna mag je ook nog eens kijken hoe je daar gevolg aan kan geven. Een geweldige vibe ontstaat.

Uiteraard ben je er nog niet met zo’n sessie. De plannen moeten concreet uitgewerkt worden. Omdat het belangrijk is om dit in dezelfde mindset te blijven doen, worden er ook kleuren aan de ruimtes gegeven. Deze kleur staat symbool voor de mindset en kan je nadien weer gebruiken. Zet je mensen bij het uitwerken van de plannen in de blauwe kamer (dromer; alles is toegestaan) en het denken in mogelijkheden neemt de overhand.

Wil jij deze methode ook ervaren? Of de kracht van deze methode met ons delen? Heel graag zelfs. Dat kan door onderstaand je reactie achter te laten.

Zijn jullie binnen jouw bedrijf ook aan het bezinnen op de plannen voor het komende jaar?  Maar weet je niet hoe en heb je iemand nodig om dit proces te begeleiden, reageer dan onderstaand. Ik kom graag langs voor een gratis adviesgesprek.

Laat anderen meegroeien, deel 2toGrowShare on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
By |2017-05-18T21:47:18+00:00november 3rd, 2014|Blog|4 Comments

About the Author:

Mijn naam is Marion Hijmensen-de Bruijn, ik help managers en medewerkers binnen diverse organisaties meer rendement te halen uit hun trainingstrajecten door het toepassen van diverse borgingsmethodes tijdens training & coaching op het gebied van communicatie, management en sales.

4 Comments

  1. Hans Derksen | 4teamspirit 6 november 2014 at 19:57 - Reply

    ik ken de methode zeer goed,maar…. Waarom ben ik nooit op het idee gekomen om te bloggen over Disney? Mag ik deze met mijn volgers delen? Marion?

    • Marion 10 november 2014 at 08:51 - Reply

      Hallo Hans,

      Nog even de officiele reactie via de site (door problemen met de site kon ik het niet eerder via deze weg doen, maar LinkedIn werkt uiteraard ook prima). Uiteraard mag je dit blog delen met jouw volgers vanuit gaande dat je het blog deelt met naam en toenaam.

      Heb jij al reacties gehad?

  2. Astrid Visch 12 november 2014 at 11:53 - Reply

    Wat een mooi artikel Marion, ik zie hierin raakvlakken met mijn business nl: interieur en proces inrichting maar dan gezien vanuit coaching.
    Mooi om te zien dat Workflow optimalisatie tot stand komt door inzet van de tool creativiteit en dit tevens wordt versterkt. Zó werkt het.

    Hartelijke groet,

    Astrid

    Ps. ken je de managementfluisteraar al?
    http://www.managementfluisteraar.nl

    • Marion 14 november 2014 at 15:57 - Reply

      Hoi Astrid,

      Vanuit de interieurkant had ik het nog helemaal niet bekeken. Ik kwam niet verder dan de kleuren.
      Kunnen we eens over door filosoferen!!

      De managementfluisteraar ken ik nog niet. Ik ga kijken!

Leave A Comment